Dziękujemy - teddy land za napisanie tego postu
Wbrew powszechnie panującej opinii kupujący, czyli właściciel, ma wiele praw, które pozwalają mu na domaganie się od sprzedawcy – czyli hodowcy, wydania rzeczy ( w tym przypadku królika ) – pełnowartościowej (wolnej od wad) i zgodnej z zawartą umową, a także przestrzegania warunków rękojmi. Niniejszy wątek ma na celu zaprezentowanie informacji, które mogą okazać się pomocne w zawieraniu takich umów oraz dochodzeniu swoich praw w przypadku, gdy rzecz (królik) którą kupiliśmy nie jest wolna od wad.
Hodowla podlega regulacjom prawnym. A w świetle przepisów – po stronie hodowcy, jako sprzedającego, są nie tylko prawa, ale i obowiązki.
Zgodnie treścią art. 45 kodeksu cywilnego rzeczami są tylko przedmioty materialne. Czy zatem zwierzę możemy traktować jako rzecz w prawie? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Ustawie z dnia 21sierpnia1997r. O ochronie zwierząt:
Art. 1 1. Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. 2. W sprawach nie uregulowanych w ustawie, do zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy.
Sytuacje takie występują między innymi wtedy, kiedy zakupujemy zwierzę - w naszym przypadku - królika od hodowcy. Reasumując – królik w świetle przepisów kodeksu cywilnego, w niektórych sytuacjach, jest rzeczą.
Obowiązki hodowcy przy sprzedaży królika :
Hodowca jako sprzedający, ma obowiązek udzielić przyszłemu właścicielowi, jako kupującemu informacji, które będą jasne, zrozumiałe i nie wprowadzające w błąd. Przyszły właściciel nie musi wykazywać się nadzwyczajną spostrzegawczością i znajomością kupowanej rzeczy/królika (np. wiedzieć o wadach zgryzu, chorobach genetycznych, które ujawniają się po jakimś czasie…bądż w tym wypadku cheyletielle ). Wady królika nie stwierdzone w chwili zakupu, nie powodują zwolnienia hodowcy od odpowiedzialności za niezgodność rzeczy, czyli królika z umową, gdyż to właśnie hodowca zobowiązany jest do staranności właściwej dla profesjonalisty. Przyszły właściciel nie ma obowiązku dokładnego badania królika w chwili zakupu, ponieważ przyjmuje się, że sprzedawany królik jest wolny od wad.
Jak „działa” rękojmia w sytuacji, gdy okazuje się, że królik nie jest wolny od wad?
Hodowca ponosi odpowiedzialność za królika którego sprzedaje. Wady królika zmniejszają jego wartość, a także „przydatność”. W takich sytuacjach właścicielowi królika przysługuje prawo wynikające z tytułu rękojmi za wady fizyczne, art. 556. § 1. kodeksu cywilnego:
Art. 556. § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).
Zgodnie z treścią w/w art. właściciel królika może:
- domagać się „usunięcia wad” (np. wymiany królika), - żądać obniżenia ceny zakupu królika, - właściciel królika i hodowca, czyli strony mogą też odstąpić od umowy sprzedaży. Jeżeli z powodu wady królika, właściciel odstępuje od umowy lub żąda obniżenia ceny zakupu, może także domagać się: - naprawienia szkody, np. zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania królika, zwrotu nakładów, np. za leczenie, transport. Sprzedawca/hodowca ponosi odpowiedzialność, nawet jeśli nie wiedział o wadzie. Nie ma znaczenia, czy sam dopuścił do zmniejszenia wartości królika i czy ponosi za to winę.
Kiedy rękojmia przestaje chronić właściciela królika?
1.) Hodowca jest zwolniony od odpowiedzialności tylko wtedy, gdy właściciel wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, a w przypadku zawarcia umowy przed narodzeniem królika - w momencie jego wydania - art. 557 k. c.:
Art. 557§ 1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. §2. Gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy.
2.) Właściciel królika traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne królika, jeżeli nie zawiadomi hodowcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia.
Jednak, jeżeli hodowca wadę podstępnie zataił albo zapewnił przyszłego właściciela królika, że królik wad nie ma, nawet zaniedbanie tego terminu nie pozbawia kupującego uprawnień z tytułu rękojmi. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku. Nie dotyczy to sytuacji, w których sprzedawca wadę podstępnie zataił. Zarzut może być podniesiony także po upływie roku, jeżeli wcześniej kupujący zawiadomił sprzedawcę o odkryciu wady. Wyłączenie lub ograniczenie rękojmi w zapisach umowy jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed kupującym.
Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych. § 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.
W przypadku wykrycia wady fizycznej u królika, właściciel może:
1.) domagać się "usunięcia wad" (np. wymiany królika), 2.) żądać obniżenia ceny zakupu królika ( czyli żądać zwrotu części lub całości kwoty zapłaconej za królika), 3.) właściciel królika i hodowca, czyli strony mogą odstąpić od umowy sprzedaży królika (patrz pkt1.) 4.) domagać się naprawienia szkody, np. zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania królika, zwrotu nakładów, np. za leczenie, transport.
|